Gelukzoekers

Ben ik een gelukzoeker? Ik ben getrouwd met de liefde van mijn leven. We hebben twee geweldige kinderen en een nog geweldiger (voor zover dat mogelijk is …) kleinkind. Ook hebben we elke dag genoeg te eten, te drinken. We hebben een veilig dak boven ons hoofd en wonen niet in een tent waarin je zomers wegbrandt en die in andere jaargetijden onder water staat. We mogen geloven wat we willen. Er is voor elk kind onderwijs. Natuurlijk zitten er ook dingen tegen, maar toch, ik ben een gelukkig mens.
Elk jaar komt de zomervakantie en begint het te kriebelen. En ga ik op zoek naar interessante landen en gebieden om nóg even wat gelukkiger te worden.
Dus … ben ik een gelukzoeker.
Alleen: hier in Nederland noemen wij dat bijtanken. Of ontstressen. Of opladen voor het volgend jaar.

Lesbos

Een paar jaar geleden had ik het geluk dat ik zelfs door iemand werd uitgenodigd om mee naar Lesbos te gaan. We reden heel ontspannen met de eigen auto naar Schiphol. Namen veilig het vliegtuig naar Athene en omdat we daar toch waren, besloten we een hotelletje te boeken en er een paar dagen cultuur aan vast te plakken. Vervolgens vlogen we door naar Lesbos, waar een hotel met zwembad op ons wachtte en niet te vergeten: paarden. Want daar waren we eigenlijk voor gekomen. Om dit prachtige eiland per paard te verkennen.
Op een ochtend voor zonsopgang reden we naar een strandje. In de verte zagen we Turkije liggen.
Op het strandje ontzadelden we de paarden. Badpak zat al onder de rijkleren, dus snel rijbroek, shirt en rijlaarzen uit en met paard en al de zee in. Eerst stapvoets, later zwom mijn paard met mij dus op haar rug terwijl de zon langzaam opkwam. Reken maar dat dat geluk is.

Zwemmen met de paarden

En nu, op exact hetzelfde strandje bij exact dezelfde baai komen er dagelijks mensen aan land. In overvolle, gammele bootjes. Mensen die in uiterste nood alles achter hebben gelaten, wetend dat ze het waarschijnlijk nooit meer terug zien. Mensen die geen leven meer hadden in hun eigen land en voor wie er slechts twee opties overbleven: vluchten of sterven.

Syrische vluchtelingen komen in Griekenland aan land

Gelukzoekers … het mocht wat.